بررسی فرآیند تولید و نصب توری گابیون

بررسی فرآیند تولید و نصب توری گابیون

در این مطلب به فرآیند تولید و نصب توری گابیون خواهیم پرداخت. توری گابیون یا توری سنگی، یک نوع توری است که به شکل قفسه‌ای طراحی شده است و از شبکه‌های شش ضلعی ساخته می‌شود. این توری با استفاده از مفتول‌های بافته شده تهیه می‌شود و به دلیل قدرت و استحکام بالای خود، برای نگهداری و حفظ سنگ، شن، ماسه و احتمالاً بتن استفاده می‌شود.

در گذشته، از توری گابیون به عنوان یک ابزار جلوگیری از طغیان رودخانه و همچنین برای ساخت سنگرهای دفاعی در جنگ استفاده می‌شد. اما امروزه استفاده‌های متنوعتری برای این توری در ساخت و ساز وجود دارد و انواع مختلف آن در سازه‌های گوناگون استفاده می‌شود.

توری گابیون چیست؟

توری گابیون نوعی توری فلزی است که بافت و شکل ظاهری آن مشابه با توری مرغی است. پایه توری گابیون از مفتول گالوانیزه ساخته شده است و دارای مقاومت بالا در برابر شرایط آب و هوایی مختلف است. چشمه‌های توری گابیون شش ضلعی بوده و بافت آن از بافتن سیم‌ها در هم به دست می‌آید. این توری به دلیل قیمت مناسبی که دارد، محبوبیت زیادی دارد.

روش و نحوه نصب و اجرای توری گابیون

روش و نحوه نصب و اجرای توری گابیون

نحوه و چگونگی نصب و اجرای توری گابیون در این قسمت کاملا شرح داده شده است. گابیون‌ها در فضاهایی که می‌توان آن‌ها را ساخت و امکانات لازم وجود دارد، به صورت مکانیکی تولید و اجرا می‌شود. جهت بسته بندی توری گابیون، واحدهای تولید شده توری گابیون، در لایه‌های فشرده و وزن ۸۰۰ کیلوگرم تولید می‌شود. در‌مجموع روش و نحوه نصب و اجرای توری گابیون در مراحل زیر خلاصه می‌شود:

  1. عملیات اتصال
  2. استفاده از ژئوتکستایل
  3. استفاده از سنگ
  4. ساخت قاب گابیون

خم‌کن تمام فول هیدرولیک 2004

استفاده از سیم روکش‌دار جهت عملیات اتصال سبب سرهم بندی و اتصال داخلی واحدهای خالی، بسته شدن و ایمن‌سازی واحدهای پر از سنگ و تقویت کننده‌های داخلی می‌شود. با انتخاب سیم‌های مناسب، می‌توانید به هم پیوستن گابیون‌ها را مطمئن سازید. تمام سیم‌های روکش‌دار باید از نوع کلاس A باشند. قبل از شروع کار، از داشتن نوع صحیح سیم مفتول برای استفاده در این ساختار اطمینان کامل حاصل کنید.

همچنین پیشنهاد می‌شود مقاله توری اکسپندد چیست و‌ چه کاربردی در صنعت دارد؟ را بخوانید.  

جهت کمک به سیم پیچی و نصب سیم‌های حائل درون گابیون، استفاده از انبردست توصیه می‌شود. در این کار، حواسمان به پوشش سیم‌ها باشد. در این مرحله، از آرماتوربندی با انبردست استفاده نکنید زیرا آسیبی به PVC و پوشش سیم می‌زند. در هنگام استفاده از اهرم برای بستن درب‌ها، به پوشش آن آسیب نزنید.

  • استفاده از ژئوتکستایل

در این مرحله ، ژئوتکستایل برای جداسازی و فیلتر کردن استفاده می شود. برای استفاده درست از ژئوتکستایل ، نوع صحیح ، درجه و مقدار مناسب باید در نظر گرفته شود. ژئوتکستایل های با درجه های مختلف و کاربردهای متنوع براساس نوع استفاده از گابیون در دسترس هستند.

  • استفاده از سنگ

در این مرحله، برای انجام فعالیت مورد نظر، نیاز است که به مقدار کافی سنگ در اختیار داشته باشیم. باید توجه داشت که این سنگ‌ها باید در کیفیت مناسب و درجه‌بندی صحیحی استفاده شوند. همچنین، سنگ‌های مورد استفاده باید تمیز و بادوام باشند و از منابع خردکننده تجاری یا مهندسی تهیه شده باشند. درجه‌ی این سنگ‌ها باید بین ۱۰۰ میلی‌متر و ۲۰۰ میلی‌متر بوده و وزن آن‌ها ۲٫۳ باشد.

  • ساختن قاب گابیون

جهت آسانی هم ترازی ساختار و به دست آوردن خطوط و سطوح صحیح، استفاده از یک قاب برای ساخت گابیون پیشنهاد می‌شود.

  • سبز کردن سازه‌های گابیونی

باید در نظر داشت که سبز کردن سازه باید به‌صورت هماهنگ و همزمان با فرآیند ساخت و ساز صورت گیرد. برنامه‌ریزی صحیح و دقیق برای کاشت گیاهان مناسب در همان مرحله‌ی ساخت و ساز می‌تواند از این فرایند بسیار سودمندتر و کارآمدتر کند.

توری گابیون چیست؟

  • آماده کردن فونداسیون

فونداسیونی که گابیون بر روی آن قرار می‌گیرد باید صاف و هموار باشد. پایه گابیون نیز باید صاف و بدون بی نظمی سطحی، مواد سست و پوشش گیاهی باشد و باید با مشخصات پروژه همخوانی داشته باشد. بهتر است که سطح پایه گابیون حداکثر ۶ در حساب شود تا راحتی در ساخت گابیون بیشتر شود.

علاوه بر این، باید فونداسیون بر اساس مشخصات مهندسی ساخته شود تا بتوان بارهای نقطه‌ای را در تمام سطوح به حداقل برساند. همانطور که واحد‌های گابیون باید از بسته خارج شوند و روی سطح سخت و صاف قرار گیرند، باید گابیون‌ها را باز کنید، آنها را خم نمایید و به شکل اصلی خود درآورید.

سخن‌ پایانی

تولید توری گابیون یک پروسه پیچیده و چند مرحله‌ای است. در این فرایند، تعدادی مرحله شامل اتصال توری، استفاده از سنگ، استفاده از ژئوتکستایل، ساخت قاب گابیون، سبز کردن سازه های گابیونی، آماده‌سازی فونداسیون و قراردادن واحدهای گابیون را شامل می‌شود.

عوامل متعددی شامل نوع و اندازه گابیون در بسته بندی، تعداد واحدهای هر گابیون همچنین اندازه و نوع صحیحی از گابیون‌ها در محل ساخت گابیون استفاده می‌شود.در مرحله بعد در انتخاب سایز صحیح برای سازه‌های مختلف اطمینان یابید؛ زیرا ابعاد و نوع صحیحی از گابیون‌های مورد استفاده میبایست در محل ساخت گابیون تحویل داده شوند.

 

 

Leave a Reply Cancel reply

ASK
0